pashiliha


» صفحه نخست
» عناوين مطالب وبلاگ
» فروردین ٩۱ » خرداد ٩٠ » دی ۸٩ » آذر ۸٩ » آبان ۸٩ » شهریور ۸٩ » امرداد ۸٩ » خرداد ۸٩ » بهمن ۸۸ » آذر ۸۸ » آبان ۸۸ » شهریور ۸۸ » امرداد ۸۸ » تیر ۸۸ » اسفند ۸٦ » دی ۸٦ » آذر ۸٦ » آبان ۸٦ » مهر ۸٦ » اردیبهشت ۸٦ » اسفند ۸٥ » بهمن ۸٥ » دی ۸٥ » شهریور ۸٥ » امرداد ۸٥ » تیر ۸٥ » خرداد ۸٥ » اردیبهشت ۸٥ » بهمن ۸٤ » دی ۸٤ » آبان ۸٤ » مهر ۸٤ » شهریور ۸٤ » امرداد ۸٤ » تیر ۸٤ » خرداد ۸٤ » بهمن ۸۳ » دی ۸۳ » آذر ۸۳ » آبان ۸۳ » شهریور ۸۳
» کانون ادبی دانشگاه باهنر کرمان
» محمد علی نیک طبع
» آفریدگاران فروتن شعر
» سرزمین سونات ها
» علی رضا پنجه‌ای
» آرش نصرت الهی
» رضا زنگی آبادی
» داریوش معمار
» روح الله باقری
» احمد اکبرپور
» علی ملازاده
» عصرآدينه
» واگویه ها
» چلچله
» نجمه زارعی
» بهزاد خواجات
» فرهاد کریمی
» پرستو ارسطو
» محمد شریفی نعمت آباد
» مصطفی خزایی
» mehri jafari
» zahra kohandel
» ابوالفضل پاشا
» محمد حسن مرتجا



  ۱۳۸٩/٩/۱٢

نقاشی‌های لوسین فروید ظهور بدن است. ظهور بدن به‌عنوان یک امرواقع، واقعیت محض بدن با تمام برجسته‌گی‌هایش، چین و چروک‌ و ناموزونی‌هایش.این آن چیزی است که ما هستیم و این امر واقع درست در مقابل نهادهایی می‌ایستد که بر آنند تا تعریف خاصی از بدن و زیبایی  ارائه کنند: هالیوود، کانال‌های مد ، عکس‌ها و کالاهای مصرفی ضد چاقی و لاغری. این درست شورش نقاشی‌های لوسین فروید علیه این دکان و دستگاه است. سیتمی که چونان نظم نمادین تعریف خاصی از بدن ارائه می‌دهد و سعی در سرکوب واقعیت بدن دارد. سیستمی که اگر خود را با نظم نمادین آن تعریف نکنیم  ما را به هراس می‌اندازد. هراس از پیری : اضمحلال تن، هراس از چاقی : دور شدن از تعریف نمادین زیبایی جمله‌ی آشنای(من چاق شدم باید رزیم بگیرم) دقیقا  محصول چنین روابط تولیدی است. هراس و هراس تنها هدیه‌ی جهان مدرنیته به انسان به این واپسین انسان بود. اهمیت لوسین  فروید در تعریفی است که از امر زیبا دارد. نقاشی‌های او عرصه‌ی بدن‌های به حاشیه‌ی رانده‌شده است. نقاشی‌های او شورشی بر علیه‌ی نظام دو انگاری‌ی خوب /زشت است. اینک در این آثار این امر به اصطلاح زشت خود به موضوع و  از آن هم بالاتر به خود امر زیبا تبدیل می‌شود. اما بهتر آن است یگویم در آثار وی بدن از هر گونه ارزش گذاری شانه خالی می‌کند. بدن‌های ظهور یافته در نقاشی‌های وی بدن‌هایی‌ست که   امر نمادین آن را به حاشیه تبعید کرده است. پیکره‌های این آثار قصد ایستاده‌گی در برابر هالیوود و هنرپیشه‌گانش دارند؛  بازارها و کارخانه‌هایی که خود مدعی‌ی تولید امر زیبا هستند.نگاه این نهادها بدن را امری نا زیبا می‌دانند که تنها از طریق نصرف کالاهای این مارک‌ها می‌تواند به زیبایی به رسد.اما  این نقاشی هایی فروید که نشان گر بدن های چاق و چروک نه تقلیل بدن بل ارتقای آن است برعکس تصورات نمادین زیباست و مورد سرکوب واقع شده است و  همین سرکوب پهره یآدمهای نقاش را رنگ غم می‌زند و...

                                                                            مازیار نیستانی

پيام هاي ديگران ()

 

Designed By MANE